- “Nie głuchota jest kalectwem kiedy serce
słyszy”
Biuletyn informacyjny:
Usługi
telekomunikacyjne
Podstawa prawna: Ustawa z dnia 16 lipca
2004r. Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. z 2004r. Nr 171, poz.
1800, z późn.zm.)
Stan prawny na dzień 5.09.2006 r.
Przedsiębiorca świadczący usługi telekomunikacyjne zobowiązany
jest zapewnić osobom niepełnosprawnym dostęp do świadczonej
przez siebie usługi powszechnej przez oferowanie:
urządzeń końcowych przystosowanych do używania przez osoby
niepełnosprawne, jeżeli używanie takiego urządzenia jest
niezbędne do zapewnienia im dostępu do usługi powszechnej;
udogodnień ułatwiających osobom niepełnosprawnym korzystanie z
usługi powszechnej.
Przedsiębiorca wyznaczony ustala cenę usługi powszechnej lub
poszczególnych usług wchodzących w jej skład, tak aby
uwzględniała ona możliwości ekonomiczne użytkowników końcowych
lub odpowiadała ich potrzebom poprzez oferowanie różnych
pakietów cenowych oraz sposoby korzystania z usług ze
szczególnym uwzględnieniem konsumentów będących osobami
niepełnosprawnymi.
Organy administracji łączności prowadzą politykę regulacyjną,
mając na celu w szczególności:
wspieranie konkurencji w zakresie dostarczania sieci
telekomunikacyjnych, udogodnień towarzyszących lub świadczenia
usług telekomunikacyjnych, w tym m.in. zapewnienie użytkownikom,
także użytkownikom niepełnosprawnym, osiągania maksymalnych
korzyści w zakresie cen oraz różnorodności i jakości usług
promocję interesów obywateli Unii Europejskiej, w tym m.in.
identyfikację potrzeb określonych grup społecznych, w
szczególności użytkowników niepełnosprawnych.
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 24 marca 2005r. w
sprawie szczegółowych wymagań dotyczących świadczenia usługi
powszechnej oraz wymagań dotyczących świadczenia usługi
szerokopasmowego dostępu do Internetu dla jednostek uprawnionych
(Dz. U. z 2005r., Nr 68, poz. 592) ustala następujące wymagania
dotyczące udogodnień dla osób niepełnosprawnych:
w placówce obsługującej użytkowników przedsiębiorcy świadczącego
usługi telekomunikacyjne wydziela się stanowisko przystosowane
do obsługi również osób niepełnosprawnych, oznaczone znakiem (zgodnie
ze wzorem zawartym w rozporządzeniu) wyposażone w urządzenie
przekazu tekstu (komputer), umożliwiające kontakt z osobą
niesłyszącą lub niemówiącą, oznaczone znakiem (zgodnie ze wzorem
zawartym w rozporządzeniu)
placówki, o których mowa w pkt 1, powinny być dostępne dla osób
niepełnosprawnych ruchowo;
w placówkach, o których mowa w pkt 1, oraz na stronie
internetowej przedsiębiorcy wyznaczonego udostępnia się
informacje o miejscach zainstalowania aparatów publicznych tego
przedsiębiorcy przystosowanych do używania przez osoby
niepełnosprawne; informacje te powinny być aktualizowane nie
rzadziej niż raz na kwartał;
na żądanie osoby niewidomej oraz słabo widzącej informacje o
danych zawartych na fakturze wraz z podstawowym wykazem
wykonanych usług telekomunikacyjnych powinny być sporządzane w
alfabecie Braille'a lub przy użyciu dużej czcionki albo powinny
być one wysyłane pocztą elektroniczną w formacie tekstowym;
żądanie powinno być potwierdzone okazaniem przez osobę
niepełnosprawną dokumentu potwierdzającego niepełnosprawność, z
tym że w przypadku zgłoszenia żądania:
a) przed rozpoczęciem lub w trakcie okresu rozliczeniowego, za
który będzie wystawiona faktura - żądanie realizuje się
niezwłocznie po wystawieniu faktury,
b) dotyczącego okresu rozliczeniowego, za który została już
wystawiona faktura - żądanie realizuje się w terminie 31 dni od
dnia jego zgłoszenia;
w placówce obsługującej użytkowników przedsiębiorcy wyznaczonego
na żądanie osoby niewidomej oraz słabo widzącej powinien być
udostępniany cennik i regulamin świadczenia usługi powszechnej
sporządzone przy użyciu dużej czcionki albo w formie
elektronicznej w formacie tekstowym;
na żądanie osoby niewidomej lub słabo widzącej szczegółowy wykaz
wykonanych usług telekomunikacyjnych powinien być sporządzany
przy użyciu dużej czcionki albo powinien być przekazywany pocztą
elektroniczną w formacie tekstowym.
Przedsiębiorca wykonujący usługi telekomunikacyjne:
oferuje osobie niepełnosprawnej, przy zawieraniu umowy o
świadczenie usługi powszechnej oraz na każde żądanie tej osoby,
urządzenie końcowe niezbędne do zapewnienia jej dostępu do
usługi powszechnej oraz przystosowane do używania przez osoby
niepełnosprawne w następującym zakresie: urządzenie końcowe
przystosowane do używania przez osoby niepełnosprawne powinno
posiadać:
- wzmacniacz słuchawkowy z możliwością regulacji wzmocnienia;
- pętlę indukcyjną w słuchawce;
- klawiaturę wybierczą co najmniej z jednym przyciskiem
wyróżnionym w sposób umożliwiający jego rozpoznanie przez osoby
niewidome i słabowidzące (w przypadku wyróżnienia tylko jednego
przycisku, powinien to być przycisk oznaczony cyfrą pięć).
zakłada aparaty publiczne przystosowane do używania przez osoby
niepełnosprawne w następującym zakresie:
aparaty publiczne przystosowane do korzystania z nich przez
osoby niepełnosprawne powinny posiadać:
- wzmacniacz słuchawkowy z możliwością regulacji wzmocnienia;
- pętlę indukcyjną w słuchawce;
- klawiaturę wybiorczą co najmniej z jednym przyciskiem
wyróżnionym w sposób umożliwiający jego rozpoznanie przez osoby
niewidome i słabo widzące (w przypadku wyróżnienia tylko jednego
przycisku, powinien to być przycisk oznaczony cyfrą pięć);
- wlot karty lub monety, a także wylot karty, oznaczone w sposób
umożliwiający identyfikację jego położenia przez osoby niewidome
i słabo widzące;
- zapowiedzi słowne informacji sygnalizowanych sygnałami
świetlnymi lub na wyświetlaczu aparatu.
umieszcza aparaty publiczne, o których mowa w pkt 2, w sposób i
w miejscu umożliwiającym korzystanie z nich osobie
niepełnosprawnej, poruszającej się na wózku inwalidzkim lub
korzystającej z aparatu słuchowego;
znakuje aparaty publiczne, o których mowa w pkt 2, w sposób
umożliwiający korzystanie z nich przez osoby słabo widzące
poprzez:
a) stosowanie kontrastowych kolorów do najważniejszych elementów
funkcjonalnych tych aparatów,
b) umieszczanie napisów prostą czcionką w kolorze wyraźnie
różniącym się od koloru tła;
oznacza aparaty publiczne, zgodnie ze wzorem zawartym w
rozporządzeniu,
znakuje karty telefoniczne w sposób pozwalający na samodzielne
posługiwanie się nimi przez osoby niewidome oraz słabo widzące.